Hoppa till innehåll

Regioner

Välj närmaste region och tryck på knappen.

Regionernas nyheter

Forskning

Framtidens Idrottsförening

RF och Sisu startade 2011 en undersökning om framtidens idrottsförening som resulterade i en slutrapport som belyser idrottens utveckling i samhället.

 Slutrapport Framtidens idrottsförening

Dansk rapport om Idrottens kommersialisering

GiH:s Hälsoprojekt 2005-2015

www.gih.se/oppnaforelasningarvår 2017

Några starka skäl varför man ska röra på sig

Nya tankar!
När du rör dig får du nya infallsvinklar och nya upplevelser. Det sätter fart på dina positiva krafter och humöret blir bättre.

Bättre kondition!
Det betyder bättre syreupptagningsförmåga, vilket gör att du kan röra dig med mindre ansträngning. Du klarar trapporna, språngmarschen till bussen och kraftansträngningen bättre. Ju mer syre du kan transportera via blodet, desto bättre kondition har du.

Mindre stress! 
 När du är fysisk aktiv ökar kroppens produktion av lyckohormonet endorfin. Man blir helt enkelt gladare.  Människor som är fysisk aktiva och motionerar har oftast bättre nattsömn.

Friskare!
Regelbunden motion förebygger en lång rad sjukdomar, till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, åldersdiabetes, högt blodtryck, benskörhet, ryggbesvär, belastningsskador, lättare depressioner, ångest, fetma och vissa cancerformer.

Starkare och smidigare kropp!
Motion gör att du får en fastare kropp. Fysisk aktivitet ger starkare muskler, leder och senor. Det motverkar också benskörhet. Med starkare muskler blir vardagslivet lättare. Böckerna, portföljen och matkassarna känns inte så tunga. Har du starka muskler får du bättre hållning och du utstrålar god hälsa och ökar även ditt självförtroende. Prova får du se!

Evergiförbrukningen!
Kroppen förbränner mer kalorier. Det gäller både under den tid du motionerar och en stund efteråt. I och med att du får större muskelmassa ökar ämnesomsättningen ännu mer. Större muskler behöver mer bränsle.

Hjärtat mår bättre!
Hjärtat blir bättre på att pumpa ut blod. Hjärtat behöver då slå färre slag för att nå samma resultat. Det gör att hjärtat inte behöver anstränga sig så hårt och orkar slå längre. Under vila pumpar ditt hjärta ca 5 liter blod per minut eller mera.

Är inte detta skäl nog att börja röra på sig?
En bra start och rekommendation är 30 minuter om dagen. Variera gärna din träning så mår du ännu bättre.

Texten är hämtad både från Hälsolinjen och Folkhälsoinstitutet. 2008.  


Irene Samuelsson  |  Senast uppdaterad: 2017-03-08

Tillbaka

Ta ett steg bakåt

Gymnastikens årshjul

Huvudpartner

Huvudsponsor Stadium


Partner